Att skapa ett museum är ingen enkel uppgift att ta sig an. Det krävs att man har en bra bas att stå på med innehåll som räcker långt. Man måste ha ett koncept som man kan förmedla till besökarna och framtida besökare för att intresset verkligen skall väckas till liv. Man kan se det som en stege, där det första steget är att faktiskt veta vad det är man erbjuder till besökarna. Vad är det man på något sätt vill sälja eller få fram med museets budskap? Det andra steget bör vara att förstå vad som krävs för att kunna förmedla detta budskap. Vilken typ av information, objekt, bilder, fotografier, modeller och så vidare, behövs för att besökaren skall nappa på konceptet? Vidare bör man också fundera på vem man kan ta hjälp av för att nå steg 2. Kanske finns det olika organisationer eller intressegrupper som man kan samla information ifrån?
När man lagt basen för vad konceptet faktiskt skall vara och hur man skall gå tillväga för att finna rätt innehåll, så bör nästa steg vara att verkligen nå ut till besökarna. Kanske bör man kontakta skolor eller olika organisationer. Kanske behöver man finna andra lämpliga plattformar som man kan arbeta tillsammans med. För att bygga upp ett fungerande museum krävs det dock ytterligare ett steg i stegen. Det är att skapa en viss omsättning av besökarna. Även om man har en viss basutställning så måste man också skapa olika aktiviteter som lockar besökarna på nytt.